vrijdag 14 juni 2013

Dip-dye

Dip-dye, tie-dye, allebei een hot item in de modewereld op dit moment. Tie-dye vind ik een prachtige techniek. I Loooove de mooie vintage, gebruikte/gedragen looks die de prints uitstralen.  

Daarom heb ik zelf ook maar een experimentje gedaan. Ik heb een bijzondere stof gebruikt. Eigenlijk een verduisterende rolgordijnstof, maar ik vond het een mooi stofje om mee te experimenteren. Ik heb blauwe Dylon textielverf gekocht voor de handwas. De stof heb ik opgevouwen als een harmonica. Vervolgens heb ik de gevouwen stof (nu één lange smalle strook) om de circa 10 cm. vastgezet met een wasknijper. Dan is het tijd voor de verf. Even laten inweken, en uitwassen.

Het resultaat is een licht gewassen effect. Door de soort stof die ik heb gebruikt is de verf minder goed in de stof doorgedrongen. Toch is er een mooie print ontstaan. Trotsss op mijn eerste tie-dye experience. 


Met een normale katoenen stof zou je zo'n soort effect moeten krijgen:

Een nieuwere vorm van tie-dye is dip-dye, waarmee je textiel in de verf dipt. Het ene gedeelte iets langer dan het andere, waardoor je een rustig kleurverloop creëert. Dip-dye kun je eigenlijk overal toepassen. Je ziet het voornamelijk in fashion en textiel terugkomen, maar je zou zelfs je haar kunnen dippen. Van roze naar blond, of van donker naar licht bijvoorbeeld.

Dip-dye heb ik nog niet zelf uitgetest, maar ik heb wel net dit shirt gekocht. Van de H&M, met een prachtig subtiel kleurverloop. Net even anders dan een gewoon wit shirt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten